מייצרים רק מה שבאמת צריכים

  • by

כנראה שאין צורך להציג את נושא הייצור ההמוני, שיטה של ייצור חפצים ומוצרים שאנחנו צורכים. הדוגמא המוכרת ביותר שלו, היא קו הייצור של המכוניות שפיתח הנרי  פורד. חשוב לציין, שהיו יצרני מכוניות גם לפני הנרי פורד, אבל ייצור המכונית נעשה כמו בחוג הטיסנים שהבן שלי הלך אליו: המוצר במצא באמצע החדר, ומביאים אליו את כל מה שצריך לייצור. במידה וזה לא מתאים (תמיד זה לא מתאים), אז מכופפים עד שזה מתאים. מכוניות כאלה אמנם נסעו לא רע לתקופתם, אבל החלקים לא היו חלופיים, מה שבטח יצר בלאגן לא קטן בתחזוקה. הייתם קונים היום רכב, שהגלגל החלופי בסוכנות לא מתאים לו ? כנראה שלא. ואם כן אז אולי כדאי להקשיב לשיחה הזו על מנהיגות עם ערן שיוביץ.

הייצור ההמוני, מאפשר לנו לקבל מוצרים איכותיים ובמחיר נמוך, אלא שלאורך השנים, התגלו גם מגרעות משמעותיות שלו. הראשונה שבהם, היא הצורך לייצר הרבה, הרבה מאד לפעמים, בכדי שהייצור יהיה כדאי. מפעל לייצור המוני של מכוניות עולה סכומי עתק. על מנת שהמכונית שהוא מייצר תהיה זולה יש צורך לייצר מאות אלפי מכוניות, ולכן כמעט תמיד בייצור המוני מייצרים לפי הערכה של הצורך. הערכה שהרבה פעמים היא שגויה. 

ב 10 השנים האחרונות מתחילה להיכנס לפעולה שיטה חדשה לייצור, שנקראת בשפה המדוברת "הדפסה תלת ממדית". בלי להכנס לפרטים, במדפסת תלת ממדית, אפשר לייצר גלגל אחד של רכב באותו מחיר כמו מאה אלף גלגלים, ולכן הצורך לייצר כמויות נעלם. אתם מגיעים לסוכנות לקנות גלגל חדש ? אין בעיה, נשלח למדפסת פקודה, ותוך זמן סביר הגלגל אצלכם. התיאור הזה קצת פשטני, וגם לא תמיד עובד, אבל הכיוון מתחיל להסתמן, ובעתיד הייצור יהיה מקומי לפי צורך בלבד. איך אתם תהיו מושפעים ? הרבה משרות קשורות לייצור המוני: אוניות שמובילות, וכל הצוותים שלהן, משאיות ורכבות, עמילי מכס, מחסני ענק במקומות שונים. כל זה יהיה מיותר, או שנצטרך גרסה הרבה יותר קטנה שלהם. ויהיו גם השפעות משניות, נניח שאתם ספק היין של עמיל המכס, נראה לכם שיהיה לו חשק ליין, אחרי שהעבודה שלו תיעלם, או תצטמצם ? יש גם פן חיובי : אולי סוף סוף נזכה, לקיצור שבוע העבודה, שמבטיחים לנו כבר 40 שנה, ולא רואים אותו באופק.